Ono što mene, kao čoveka koga ceo život okupiraju mediji, marketing i istraživanje tržišta, posebno uzbuđuje kada govorimo o digitalnom okruženju, jeste činjenica da se oglašavanje na internetu neprekidno i ubrzano razvija, ali i munjevito transformiše.
Da podsetim, bez oglasa nema „besplatnih sadržaja“!
“If you’re not paying for the product, you are the product.”
U prevodu, ako čitate ili gledate bez plaćanja, onda morate da klikćete, ili barem da gledate/trpite (sve agresivnije) oglase… I to nije sve. Veliki digitalni brat prati vaše kretanje po internetu, meri vreme, beleži šta klikćete, kupujete… i pravi foto robote koje uspešno prodaje oglašivačima.
Dok giganti Google i facebook „kupe kajmak“, news portali i dalje muku muče u potrazi za rešenjima kako da posluju pozitivno. Model „besplatnog“ plasiranja informacja u zamenu za posete i klikove koji se naplaćuju od oglašivača pokazao se neisplativim. Od prošle godine u toku su novi razni eksperimenti: neki izdavači drsko uslovljavaju svoje konzumente da isključe adblockere i bombarduju ih banerima, pop-upovima, floating oglasima, drugi pak odvajaju kvalitetan sadržaj iz „besplatnog“ dela i pokušavaju da ga prodaju kroz pretplatu. Ovi prvi već imaju glavobolju u vidu najavljenih tužbi jer u EU takva aktivnost spada u narušavanje privatosti, a ovi drugi zasad ćute – i rade.
Nedavno sam na jednom hrvatskom portalu video novi metod „prinude“ – dobijete naslov i početak vesti… ako želite da čitate dalje, prvo morate da odgledate reklamni video i onda vam se otvori cela vest.
Oglašivače je već prošlo početno oduševljenje zbog otkrivanja spektakularnih mogućnosti reklamiranja na internetu i sad traže za svoj novac veće efekte.
Na njihove zahteve u svetu se odgovara brzo – pored uobičajenih verifikovanih preciznih merenja prikaza i klikova, internet mediji sve češće se udružuju i angažuju agencije za istraživanje tržišta kako bi klijentima dali potpune, transparentne podatke, pravu demografiju, finu segmentaciju publike… Jer, digitalno automatsko merenje ipak ne može da izmeri sve.
U mojoj agenciji i u ovom segmentu idemo ukorak sa svetom. U toku je izrada jedinstvenog alata za merenje efikasnosti oglašavanja na internetu MEIn.Web, koji će, u kombinaciji sa „tvrdim“ digitalnim podacima, oglašivačima i medijima omogućiti lakši izbor optimalnih medija za konkretne kampanje. Omogućiće više transparentnosti u online oglašavanju, samim tim doprineti da oglašivači za dinar dobiju veće efekte.